Fra børnehave til skole

Overgang til skole

Børnene starter i skole det år hvor de fylder 6 år.

I Daycare Nord arbejder vi pædagogisk med at ruste børnene til mødet med skolen.
Omkring november måned holder vi samtaler med forældrene til de kommende skolebørn hvor vi sammen med jer udfylder overgangs materiale så vi kan aftale, hvad der skal være i fokus det sidste halve år i børnehaven.
Overgangsmaterialet vil følge med til skolen.

Den sidste tid inden skolestart samles de ældste børn i to grupper – typisk med udgangspunkt i hvilken skole de skal gå på.

Børn til Resen Skole samles på Resenborg som ligger på Furvej, mens børn til Skivehus Skole samles i Samerlejren på Rosenbakken.

Er der børn som skal til andre skoler laver vi individuelle aftaler om overgang.

Resenborg:

Resenborg er Daycare Nord´s Resen afdeling for kommende skolebørn, hvor børnene i løbet af det sidste halve år inden skolestart, samles på tværs af stuer og afdelinger, inden de starter i skole. Her prioriteres relationer gennem børnefællesskaber. Resenborg består af 3 barakker med grupperum. Børnene har selv alle måltider med, så det matcher skolens måltider. Gennem leg udvikler børnene nye færdigheder og får nye relationer frem mod skolestart.

På Resenborg ruster vi børnene til skolestart ved b.la at arbejde med:

• Selv klare toiletbesøg.

• At holde på blyant, klippe, knappe, binde, lyne ned m.m.

• At rette sin opmærksomhed mod et fokus og have fælles opmærksomhed, herunder f.eks. at modtage en kollektiv besked.

• Klæde sig selv på og vurdere påklædning efter vejret.

• Vi øver samværsformer, f.eks. tale pænt, tage hensyn til andre, vente på tur m.m.

• Kunne blive i aktiviteter/leg.

• Robusthed omkring aflevering.

Vi samarbejder med Resen skole, besøger deres legeplads, bibliotek og SFO, vi får også besøg af lærerne fra 0.klasse inden skolestart. Har vi børn der starter på andre skoler end Resen skole, planlægger vi overgangen sammen med forældrene.

Samerlejren:

Samerlejren er Daycare Nord Rosenbakkens udelive- og skolepararthedsafdeling for børnehavens ældste børn. Vi samler alle ældste børn de sidste 4 måneder af deres børnehavetid, og giver børnene en hverdag med mulighed for at sammentømre gode relationer i et børnefælleskab særlig tilrettelagt for ældste børn. Vi styrker grov og finmotorik gennem aktiviteter med redskaber af forskellig slags, leger med tal og bogstaver, går på opdagelse i naturen og undre os sammen. Vi arbejder med affaldsindsamling, med at blive en god cyklist, har ugentlige sangglad samlinger og har ture ud af huset. Vi har brobygnings samarbejde med Skivehus Skole hvorigennem børnene lærer skolens lokaler og indskolingslærerne at kende. Vores brobygning indebærer også overlevering af børnene til skolen så de kan få den bedste skolestart muligt.