Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Profil Rosenbakken

Hvad lægger vi vægt på?

Vi har en meget stor legeplads med eng areal, motorikbane, bålhus, klatretræer, højbede, samerlejr og meget mere. Desuden har vi kun 10 minutters gang til skov og strand, så der er rig mulighed for at studere naturen nærmere. Vi har valgt en profil, der hedder: Natur og ude liv

Det betyder:

Vi er ude i naturen så ofte som muligt, enten på vores fantastiske legeplads eller i området omkring os, f.eks. samerlejr, skov og strand. Vi undersøger ting i naturen, vi sætter ord på vore aktiviteter, både mundtligt og skriftligt, vi bruger IT til at undersøge samt understøtte læring i naturen, vi løber, klatrer, hopper osv., vi lærer børnene at vise hensyn og vente på tur, vi har fokus på fællesskaber, vi lærer at turde prøve noget nyt, at turde sige noget osv. Kort sagt; vi fletter de 6 læreplanstemaer, som alle børnehaver skal arbejde med, ind i arbejdet med natur og ude liv.

Forskning viser:

  • Børn, der opholder sig meget i naturen, bliver mere sociale
  • Børn, der opholder sig meget i naturen, er mindre stressede
  • Børn, der opholder sig meget i naturen, får en bedre motorik
  • Børn, der opholder sig meget i naturen, er mindre syge

 

Et eksempel på et natur og udelivs emne vi arbejder med hvert år er høst. Egentlig starter det allerede i foråret, hvor der bliver sået, plantet osv. Når det bliver tid til at arbejde med høst, er det både vores egen avl, vi høster, og hvad vi ellers kan få fingre i, f.eks. besøg i æbleplantage efter æbler til æblemost. Måske prøver vi at male mel på gammeldags facon med både sten og kværn for herefter at bage pandebrød over bål med det mel, børnene har været med til at kværne. Der bliver afholdt maddage, hvor børnene er med til at lave mad over bål med nogle af de ting, de har høstet. Det kan også være at børnene tegner, klipper eller på anden vis kreerer ting, der har med det pågældende tema at gøre. Nogle naturaktiviteter kan også foregå indenfor, hvis det er det, der giver mening.

Fællesskab er vigtigt for at børn kan udvikle sig. Derfor arbejder vi på, at alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab i hverdagen. Dvs. vi lærer at tale ordentligt til hinanden, lege med hinanden, aflæse hinanden og ikke sætte nogen uden for fællesskabet.