Profil Specialbørnehaven

Profil - Specialbørnehaven

Dagene er meget strukturerede, fordi det er i den faste struktur børnene trives bedst.

Samtidig er vi bevidste om hvilken læring og glæde der kan ligge i det spontane. Det kan være en tur til stranden når vejret er skønt eller en tur på kælken når den første sne er faldet.  Vi forsøger hele tiden at se hvor barnet er på vej hen i sin udvikling og arbejder altid målrettet med det enkelte barn.

Vi ser jer forældre som den vigtigste samarbejdspartner her i børnehaven. Det er jer der kender jeres barn bedst. I ved hvad hver eneste lille rynke i panden betyder og det er jer der ved hvordan vi bedst får smilet frem hos barnet.

Vi ved hvor anderledes jeres liv nogle gange er. Vi vil gerne samarbejde med jer om at sætte nogle mål for jeres barn, som når vi kommer i mål, er med til at give lidt luft i en presset hverdag. Det er vores overbevisning, at et tæt og åbent forældresamarbejde er med til at give de bedste udviklingsbetingelser for jeres barn.

Kommunikation:

At kunne kommunikere med andre mennesker ser vi som noget meget værdifuldt. Derfor er det også utrolig vigtigt for os, at alle børn får muligheden for at sige til og fra, at spørge eller kommentere - eller at træffe et simpelt valg og derved opleve at kunne påvirke sin omverden. Det kan være muligheden for at vælge om man vil starte med leverpostej eller pålægschokolade eller om man vil lege med Lego eller gynge. Vi forsøger at give børnene kommunikationshjælpemidler der gør dem i stand til at komme til orde, og der igennem giver dem mulighed for at forstå den verden de lever i.

Vi har ansat vores egen kommunikationspædagog. Hun er i huset hver dag og arbejder også med børnene på skift enten alene eller i grupper. Desuden vejleder hun også personalet i kommunikation og samspil.

Motorisk træning:

Mange af børnene i vores børnehave har lyst til at lege og tumle og bruge kroppen i hverdagen. Nogle børn kan have motoriske udfordringer, der gør det bliver rigtig svært. Vi har fokus på, at børnene så vidt det er muligt, skal have de samme eller lignede muligheder som andre børn. De skal mærke vinden i håret, sneen på kinderne og have sand mellem tæerne. Vi tror på den bedste motoriske træning er den der leges ind. Samtidig ved vi også hvor vigtig det er, at de børn der har brug for det, får øvelser hver dag og måske flere gange om dagen.

Vi har tæt samarbejde med fysioterapeut og ergoterapeut, og skubber hele tiden på barnets motoriske udvikling.

At være en del af et fællesskab:

Et stort ønske for mange forældre er, at deres barn kan være en del af et fællesskab. At barnet får mulighed for at lege, grine og være en del af noget større. Mange af børnene i Specialbørnehaven har brug for hjælp til at være - og ikke mindst blive, i et fællesskab. Vi forsøger derfor at være det lille bindeled, som giver barnet mulighed for at øve sig i at lege og være sammen med andre. Det kan både være med børn i Specialbørnehaven, men også børn fra den almene børnehave. Her tager vi igen udgangspunkt i hvad der giver mening for og motiverer det enkelte barn.